ΚΟΡΙΤΣΙΠΡΑΜΑ

“Κορίτσι πράμα”: Ήταν όντως μπροστά για την εποχή του;

Με αφορμή ένα πρόσφατο post της Spicy στο TikTok και την θετική απήχηση που είχε, δημιουργήθηκε τροφή για σκέψη όσον αφορά το συγκεκριμένο τραγούδι.

Ήταν όντως ένα τραγούδι που δεν καταλάβαμε τότε ή ήταν μια άτυχη στιγμή του πολυεπιτυχημένου διδύμου;

Για την ιστορία, το τραγούδι κυκλοφόρησε τον Μάρτιο του 2010. Ήταν το πρώτο δείγμα της Δέσποινας Βανδή και του Φοίβου από το άλμπουμ που ετοίμαζαν τότε και το πρώτο τραγούδι τους στη νέα δισκογραφική Spicy, ύστερα από την αποχώρηση τους από την Heaven Music.

Με δισκογραφικούς όρους θεωρείται επιτυχία. Έκανε top 5 στο AirPlay Chart και τερμάτισε στο Top 50 του ετήσιου της Airplay Chart 2010 της IFPI. Επίσης, σε μια εποχή που το streaming δεν υπήρχε αλλά η κατανάλωση μουσικής ψηφιακά γινόταν μόνο μέσα από το YouTube, άγγιξε από τότε τα 1.000.000 προβολές.

Παρ’ όλα αυτά, το τραγούδι ήταν μια κριτική αποτυχία. Ακόμα και οι fans τότε σχολίασαν έντονα αρνητικά αυτό το δισκογραφικό βήμα της Δέσποινας.

Τα σχόλια ήρθαν κυρίως λόγω του στίχου κι όχι τόσο για τη rock και ξεσηκωτική μουσική του. Έτσι κι αλλιώς το τραγούδι με… σημερινούς όρους είναι ένα καθαρό bop.

Να πούμε όμως για τον στίχο. Τι ήταν αυτό που έφερε αντιδράσεις; Το νόημα του ή επειδή ήταν εκεντρικός σε σύγκριση με άλλα τραγούδια;

Ο Φοίβος πάντα έβλεπε και έγραφε στη Δέσποινα ως μια δυναμική γυναίκα. Ήταν αυτή που “δεν τον έχει ανάγκη ευτυχώς, της είναι πλέον περιττός”. Ήταν αυτή που μίλησε ανοιχτά και χωρίς ταμπού για τον γυναικείο αυνανισμό αλλά και για τις σεξουαλικές σχέσεις. Άρα κρίνοντας με τη συνολική πορεία το τραγούδι δεν ήταν κάτι εκτός των νερών του διδύμου. Πάντα υπήρχε αυτό το εκκεντρικό σε πολλές δουλειές τους.

Το “Κορίτσι πράμα” είναι ένα feminist anthem. Θίγει την πατριαρχία και την φαλλοκρατική κοινωνία. Ειρωνεύεται τα μειωτικά και σεξιστικά σχόλια που ακούει μια γυναίκα σε όλα τα στάδια της ζωής της. Από την παιδική της ηλικία ως την ενήλικη ζωή της. Θίγει την κοινωνία που κακοποιεί και παρενοχλεί με όλους τους τρόπους τη γυναίκα αλλά μιλάει και για μια γυναίκα που “στη κοινωνία ανδρών επιβιώνει από θαύμα”.

Κάνοντας μια ανασκόπηση σε σχόλια εκείνης της εποχής συμπεραίνεις ότι… κανείς δεν κατάλαβε το νόημα: “Χάλια τραγούδι”, “Μα τι λέει η Βανδή γιατί μειώνει έτσι τις γυναίκες”. Αυτά γράφτηκαν το 2010. Το 2022 αντίθετα όλοι λένε “Μπράβο τα είπε όλα” και “Πόσο μπροστά ήταν η Βανδή με τον Φοίβο”.

Η διαφορά σε αυτά τα χρόνια είναι ότι η κοινωνία του 2010 δεν έδειχνε έντονο ενδιαφέρον για αυτά που έλεγε το τραγούδι. Η ελληνική κοινωνία ενεργοποίησε τις αισθήσεις της το 2021 με τις καταγγελίες στον καλλιτεχνικό και αθλητικό χώρο. Τότε μπήκαν – καθυστερημένα – στη ζωή μας οι όροι “MeToo” και “γυναικοκτονία” και απορρίφθηκαν οι ρομαντικοποιημένοι όροι όπως “έγκλημα πάθους”. Αφού άνοιξαν τα στόματα τότε ακούσαμε και είδαμε. Τότε είδαμε τη γυναίκα “στη κοινωνία ανδρών να επιβιώνει από θαύμα”.

Στα γυρίσματα του videoclip με τον σκηνοθέτη Κώστα Καπετανίδη

Φυσικά δεν είναι άρθρο χαράς. Ένα τέτοιο τραγούδι δεν είναι επίκαιρο για κάτι χαρούμενο όπως για παράδειγμα τα “Χριστούγεννα” κάθε Δεκέμβρη. Οι στίχοι του δείχνουν ένα μεγάλο πρόβλημα της κοινωνίας μας. “Μάθε το ποιήμα από την αρχή, κουμάντο κάνουν οι φαλλοί” “Παιδιά κουζίνα μη μιλάς σκυφτή τις πόρτες να περνάς”. Θυμίζουν αυτά που υπομένει και αντιμετωπίζει κάθε γυναίκα σε μια πατριαρχική κοινωνία όχι μόνο στο σήμερα αλλά και δεκαετίες πίσω.

Έτσι με αυτή την τραγική επικαιρότητα, ξεκινήσαμε να συζητάμε και στο forum του Vandicted για αυτό. Ας είμαστε ειλικρινείς, πολλοί fans θεωρούν το τραγούδι ένα από τα χειρότερα της Δέσποινας. Είναι όμως ή απλά του κολλήσαμε αυτή τη ταμπέλα πριν δώδεκα χρόνια και δεν το αξιολογήσαμε καθόλου μετά; Δεν δώσαμε καθόλου σημασία στο τι έλεγε. Μάλλον αυτό.

Η απάντηση στον τίτλο αν “ήταν μπροστά για την εποχή του” είναι θετική. Ναι ήταν. Μάλλον όχι… δεν ήταν μπροστά για την εποχή του. Επίκαιρο για τραγικούς λόγους ήταν αλλά και είναι ακόμα. Εμείς ήμασταν πίσω από την εποχή μας και δεν καταλάβαμε το νόημα του. Για αυτό το κατονομάσαμε ως ένα κακό τραγούδι. Δεν ξέραμε τι έλεγε τότε.

Είμαι σίγουρος πως αν αυτή η δισκογραφική δουλειά έβγαινε τώρα η αντιμετώπιση που θα είχε από το fanbase θα ήταν η ακριβώς αντίθετη από αυτή που συνάντησε δώδεκα χρόνια πριν.

Like
9
Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.